Orzeszki

 Mikołaj stęsknił się za smakami PRL-u. Przyniósł mi takie cudo.orzeszki1 Najwspanialsze jest to, że wyprodukowano to w Wołgogradzkiej Fabryce Traktorów. Dowcipnisie! 🙂

Gdy sprawdzałam przepisy na orzeszki każdy wspominał, że to ich smaki dzieciństwa, że przepis od dziada pradziada jest w rodzinie oraz, że orzeszki były na każe święta. Te słodkości to też są smaki mych dziecięcych lat, jednak jadłam je tylko u koleżanek. Nigdy mama nie smażyła ich na me urodziny, babcia nie przekazała mi w posagu wiekowych foremek. Jakoś to przeżyłam, wybaczyłam i od tego roku ustanowiłam nową świecką tradycję rodzinną – niech każde dziecko w rodzinie ma orzeszka na święta! 

orzeszki4

orzeszki3
Ciasto:

– 120 g masła

– ok 300 g mąki

– 1 jajko

– 50 g cukru pudru

– łyżeczka sody oczyszczonej

– łyżeczka cukru waniliowego

– szczypta soli

Krem:

– 100 g masła

– ½ szklanki cukru

– ½ szklanki mleka

– 2,5-3 szklanki mleka w proszku

– 3 łyżki kakao

– 50 g posiekanych orzechów

Jak to zrobić?

Masło rozpuść i ostudź. Jajko roztrzep. Wszystkie składniki wymieszaj i zagnieć. Ciasto będzie dość tłuste, ale dzięki temu nie trzeba już natłuszczać patelni.

Z ciasta formuj kuleczki wielkości orzecha laskowego i włóż do zagłębienia w patelni, dociśnij pokrywką. Smaż z każdej strony ok 1-2 minut, kontrolując stopień usmażenia ciasteczek.
Pamiętaj, aby patelnię łapać tylko za rączki oraz cały czas trzymać dwie połowy dociśnięte, inaczej ciasto wypłynie.

Skorupki orzecha odłóż do ostygnięcia.

Krem

Masło rozpuść, dodaj cukier, mleko i kakao. Po kilku minut dosypuj partiami mleko w proszku, kontrolując gęstość masy. Dodaj posiekane orzechy. Masa po wystygnięciu gęstnieje jeszcze bardziej.

Gotowy krem napełniaj skorupki i sklejaj parami. Przechowuj w puszce. Orzeszki można nadziać kremem czekoladowym (do smarowania pieczywa), budyniowym, masa kajmakową – czyli tym co kochacie. Ważne, aby krem był gęsty i lepki, aby sklepić dwie połówki w całość.

U mnie nadziane na bogato. Jutra nie ma, dieto przepadnij!

orzeszki6