Precle

bajgle5

Dziś ostatni majowy wpis. Maj był pięknym miesiącem, ale czuję, że czerwiec będzie jeszcze lepszy.

Żegnam Was majowo wspaniałymi preclami, w sam raz na czerwcowy piknik.

Nazywałam je bajglami, ale przecież bajgle mają dziurkę, a precle są charakterystycznie zwinięte. Długo się do nich przymierzałam, ale proces przygotowania wydawał mi się straaaasznie skomplikowany. Jednak nie jest to bardzo uciążliwe, a efekt jest na prawdę fajny. Bułki w smaku pyszne, najlepsze w dniu pieczenia i dzień potem.

bajgle7

bajgle2

bajgle1

Potrzebujesz:

Ciasto:

– 4,5 szklanki mąki pszennej
– 1 op. suchych drożdży ( 7 g)
– 1,5 szklanki letniej wody
– 60 g roztopionego i przestudzonego masła
– 2 łyżeczki soli
– 3 łyżeczki cukru

Oraz:

– do posypania: np. siemię lniane, pestki słonecznika, pestki z dyni, sól gruboziarnista, mak
– 1 żółtko
– 5 łyżek sody oczyszczonej
– 2 litry wody

Przygotowanie:

Mąkę wymieszaj z drożdżami. Dodaj sól, cukier, masło oraz wodę. Wyrabiaj ciasto ok 7 minut do momentu aż stanie się elastyczne i będzie łatwo odchodziło od reki.Ja tradycyjnie skorzystałam z robota z hakiem.

Uformuj kulę, włóż do miski, posyp mąką i odstaw przykryte ściereczką w ciepłe miejsce na ok 2 godziny ( do podwojenia objętości).

Na ok 15 minut przed końcem rośnięcia ciasta zagotuj wodę z sodą w dużym garnku.

Wyrośnięte ciasto krótko wyrabiaj, podziel na 8 części (lub więcej mniejszych). Z każdej zwiń wałek i uformuj na kształt precla.

pretzel_0


Precel, który pierwszy był zwijany włóż do gotującej się wody na ok. 30 sekund. Wyłóż łyżką cedzakową i odłóż na blaszkę wyłożoną papierem do pieczenia. Tak samo zrób ze wszystkimi bułeczkami.

Gdy wszystkie precle obgotujesz posmaruj je żółtkiem oraz posyp ulubionymi dodatkami. Ja wybrałam siemię lniane, pestki z dyni i pestki ze słonecznika.

Wstaw do nagrzanego do 220ºC piekarnika i piecz ok 10-15 minut do brązowego koloru.

Pierwsza partia precli uświetniła nasze niedzielne śniadanko. Druga pojedzie na piknik 4 czerwca!

bajgle

