Zaczarowana dynia [30.10.13, Czas Białegostoku]

Tekst w Czas Białegostoku

W ostatni dzień października świeci pomarańczowym blaskiem i staje się bohaterką w każdym amerykańskim domu. W angielskim miasteczku Southampton już od 30 lat wybiera się tą najpiękniejsza i największą.

Moje pierwsze wspomnienie z dzieciństwa to pomarańczowa breja z puszki, która przyleciała do mnie z USA. Zdecydowanie nie była to miłość od pierwszego wejrzenia.
Dynię przez wiele traktowałam jako amerykański (z pewnością genetyczny) wynalazek. Niesłusznie! To warzywo pojawiło się na europejskich stołach już w XV wieku. BA! Do rodziny dyniowatych należą znane i lubiane kabaczki, cukinie, ogórki, arbuzy, melony. W Polsce dynia staje się coraz popularniejszym dodatkiem i motyw przewodnim w kuchni. Teraz jesień bez dyni – nie istnieje.

Składniki odżywcze dyni

Dynia jest warzywem mnogości smaków, ale przede wszystkim wielu właściwości odżywczych.
Jest pełna witamin z grupy B (B1,B2), C, PP. Jest doskonałym narzędziem zapobiegającym krzywicy u dzieci dzięki witaminie A, która również wzmacnia wzrok i chroni przed rakiem. Dodatkowo każdy kęs bogaty jest w żelazo, wapno, magnez.

Dbałość o urodę i przyrost naturalny

Dynie są wielkimi przyjaciółkami kobiet na diecie (czyli ok. 90% damskiej populacji). Zawierają dużo białka, wspomagają przemianę materii i mają mało kalorii (100 g – 28 kcal).
Nie dość, że smukłe to jeszcze piękne dzięki witaminie E. Witamina młodości pomaga zwalczać wolne rodniki i wzmacnia płodność. Prawdziwe czary!

Jest też dobra wiadomość dla panów. Pestki z dyni zapobiegają prostacie, wpływają na czynność jąder i poprawiają komfort życia intymnego. Ale uwaga, pestki są znacznie bardziej kaloryczne od warzywa.
Pestki dyni warto podprażyć na patelni – stają się chrupkie oraz uwalniają się wszystkie aromaty. Warto mieć miseczkę wypełnioną pestkami i je „podchrupywać” w ciągu dnia.

Co z niej zrobić?

Moje ulubione potrawy z dyni to zupy kremy, curry dyniowe, puszyste placuszki śniadaniowe z dodatkiem puree dyniowego, ale przede wszystkim ciasto. Skoro dynia jest taka zdrowa, to ciasto z jej dodatkiem jest elementem wręcz koniecznym w naszej diecie. Do tego jest delikatne, wilgotne i chrupiące od dodatków.

dyniowe1 Weekendowe ciasto dyniowe

Składniki:
– 200 g mąki
– 2 jajka
– 150 ml oleju roślinnego
– 50 g wiórków kokosowych
– 50 g płatków migdałowych/ulubionych orzechów
– 200 g dyni
– ok 150 g cukru
– 1 wilgotny i soczysty owoc – brzoskwinia, 2 krążki ananasa, 1 gruszka
– 1 łyżeczka sody oczyszczonej
– ½ łyżeczki proszku do pieczenia
– dodatkowo na polewę – 100 g białej czekolady+3 łyżki śmietany kremówki

Jak to zrobić?

Dynię zetrzyj na tarce o dużych oczkach. Orzechy posiekaj nożem na mniejsze kawałki, pokrój owoc na drobną kostkę.
Jajka ubij mikserem na puszystą masę, następnie stopniowo dosypuj cukier.
Cały czas ubijając, wlewaj cienką strużką olej, miksuj do wymieszania się składników.
Do masy dodaj dynię, płatki migdałowe lub orzechy, owoc, wiórki kokosowe.
Delikatnie wymieszaj.
Składniki suche (mąkę, sodę, proszek do pieczenia) przesiej oraz dodaj do masy.
Ciasto przelej do blaszki wyłożonej papierem do pieczenia. Piecz w nagrzanym do 150°C piekarniku około 60 minut, do „suchego patyczka”.

Jeśli chcesz zaszaleć przestudzone ciasto oblej polewą (białą czekoladę rozpuść w kąpieli wodnej lub w rondelku, następnie dodaj 3 łyżki śmietanki i całość wymieszaj na gładką polewę).
Dla jeszcze większej rozpusty polecam posypanie ciasta migdałami lub pestkami dyniowymi.

dyniowe2

Reklamy