Jagodowe pierożki w dwóch odsłonach

pierogi1

pierogi2

pierogi4

Pierogi są jedną z moich absolutnie ulubionych potraw. Uwielbiam je w każdym wydaniu, zjem z każdym nadzieniem (może poza śledziowym, gdyż śledzi nie jadam;-) Nie słyszałam jednak, aby ktoś kiedykolwiek wpadł na taki szalony pomysł i śledzie wcisnął do środka. Łosoś natomiast wspaniały jest w tej roli;-)

Potrawy „na słodko” spożywałam na podwieczorek lub na deser. Zmiana stanu cywilnego otworzyła mi jednak horyzont na fajne przepisy. Muszę dodać, że „słodkie” obiady wykonuje mój małżonek – jest mistrzem w smażeniu naleśników!!!! Ostatnio natomiast zaskoczył mnie pierogami, pierogami z jagodami. Rozpoczęliśmy lepienie globalnie, jednak potem wyskoczyłam na jogę z nastawieniem, że pracę skończymy po moim powrocie. Mój M. jednak dzielnie wylepił wszystko, co zostało do wylepienia! Były doskonałe, też dlatego, że daleko im było do perfekcji;-)

Każdy jednak przemysł swoje smaki nadzieniowe – ja twarożek z jagodami, M. – jagody z brązowym cukrem. Jagody zebrane siłą rąk i nóg własnych, okupione ubytkiem wielu litrów krwi w starciu z komarami. Jednak warto było!

Aby przygotować ok 50 pierogów potrzebujesz:

– 4 szklanki mąki pszennej

– 2 jajka

– 2 szklanki gorącej wody

– szczypta soli

– 2 łyżki oleju

– 100 g jagód+ 200 g twarożku na sernik+ cukier brązowy+

– 200 g jagód + cukier brązowy

– ewentualnie śmietana

Jak to zrobić?

Mąkę przesiej do miski, stopniowo dolewaj gorącą wodę, mieszając całość. Mąką musi się „zaparzyć”. Po ok 10 minutach, gdy masa lekko przestygnie, wbij jajka, dodaj sól, olej. Wszystko energicznie zagnieć, w razie potrzeby posypując ciasto mąką (jednak im więcej mąki, tym twardsze ciasto).

Jagody dokładnie umyj (pamiętajcie o myciu jagód!!!). Część wymieszaj z twarożkiem, posłodź według smaku.

Drugą część jagód posłodź według smaku.

Do dużego garnka wlej wodę do połowy, zagotuj ze szczyptą soli i kroplą oleju.

Odrywaj kawałki ciasta, rozwałkuj (ja nie przepadam za ekstremalnie cienkim ciastem w pierogach. Jestem Polką – chcę się najeść;-) Szklanką wycinaj okręgi. Na każdy krążek połóż kilka jagód lub łyżkę twarożku jagodowego. Sklej. Ręce warto oprószyć mąką. Pierożki układaj w odstępach od siebie na talerz posypany mąką (aby pierogi się nie skleiły). W jednej „partii” do gotowania wrzuć tyle pierogów, aby po wypłynięciu wszystkie zmieściły się na powierzchni wody. Po wypłynięciu nasze gotowaliśmy ok 3 minut. Czas zależy od grubości ciasta, zawsze warto sprawdzić organoleptycznie – jeden wyłowić i sprawdzić czy są już gotowe;-)

Ugotowane pierożki zlewam zawsze zimną wodą. Całość można udekorować śmietaną. Najpyszniejsze świeże!!!!

Po pierożkowaniu pozostał mi twarożek, stworzyłam szybką przegryzkę jagodową (całkiem też zdrową, ale o tym jutro ;-). Zapraszam!

pierogi3

